Ako správne vybrať veľkosť a typ bicykla?
Než sa rozhodnete k nákupu bicykla, je treba si ujasniť niektoré kritéria. Hlavnú úlohu pri voľbe typu bicykla hrá vždy terén, v ktorom sa budete prevažne pohybovať. Z tohto pohľadu neexistuje 100% univerzálny bicykel. Každý bicykel je vhodný pre určitý typ terénu a je nutné všetko starostlivo zvažovať.
Zvolený typ bicykla aj jeho kvalita a cena by mali byť vždy odrazom predpokladaných ročných najazdených kilometrov, štýl jazdy a prevažujúci terén.
Pri výbere sledujeme najmä:
- typ bicykla (horský, crossový, trekingový, ...)
- materiál rámu a kvalitu použitých komponentov
- veľkosť rámu voči výške postavy
- komponenty (osadenie bicykla)
- celkový pomer cena / kvalita
Nesprávny výber veľkosti rámu a nevhodné nastavenie posedu môžu výrazne zhoršiť Váš celkový jazdný komfort a v dlhodobejšom horizonte spôsobovať bolesti chrbta, kĺbov horných a dolných končatín aj iných častí tela.
Aký typ bicykla zvoliť ?
Časté jazdy v teréne
V takom prípade je pre Vás ideálnou voľbou horský bicykel (MTB). Je vybavený širšími plášťami s hrubým vzorom, tým dobre sedí aj na klzkom povrchu a zvláda nerovnosti.
Horské bicykle možno rozdeliť na bicykle s pevným rámom a celoodpružené, ktoré majú odpruženú prednú vidlicu aj rám, čo umožňuje frekvenčne šliapať aj na nerovnom povrchu a tým zvládnuť náročnejší zjazd. Niektoré typy celoopružených bicyklov majú možnosť uzamknutia predného aj zadného pruženia, čo ocenia cyklisti, ktorí chcú využívať bicykel ako pri zjazdoch a maratónoch, tak jazdiť v menej náročnom teréne.
Pre bežné rekreačné jazdenie a jazdu v meste
V týchto prípadoch Vám bude stačiť mestský bicykel, ktorý je určený pre jazdu na rovinatom a pevnom teréne. Druhou možnosťou pre rekreačné jazdenie môžu byť trekingové bicykle, ktoré sú vybavené niektorými doplnkami ako sú blatníky, svetlá, zvonček alebo nosič.
Pre pravidelné jazdy dlhších vzdialeností po ceste
Cestný bicykel je pre Vás tou správnou voľbou. Konštrukcia bicykla je zameraná na aerodynamický športový posed, minimálny valivý odpor a dokonalý prenos síl. Bicykel dopĺňajú len najnutnejšími komponentami a jeho radiaci systém je zameraný na rýchlosť, preto aj ich váha je najnižšia zo všetkých typov bicyklov.
Kombinácia jazdy v teréne, v meste a po ceste
V takom prípade môžete zvoliť kompromis v podaní crossového či trekingového bicykla. Crossový bicykel spája výhody cestného a horského bicykla. Jazdec má vzpriamenejší (turistický) posed, väčšie 28! kolesá a univerzálny dezén plášťov, ktorý umožňuje rýchlejšiu jazdu po asfaltových cestách. Pokiaľ chcete jazdiť aj v menej náročnom teréne, tak je pre Vás tento bicykel optimálny.
Ostatné špeciálne bicykle
Skládacie bicykle, elektrobicykle, BMX, detské bicykle.
Aký materiál rámu je na bicykli najlepší?
K výrobe rámov sa používa hliník, horčík, scandium, karbón, oceľ a zriedka aj titán. V nasledujúcej tabuľke sa vám pokúsime vysvetliť vlastnosti jednotlivých materiálov:
Hliník - výhodou rámov z hliníkových zliatin je väčšinou nízka hmotnosť a bočná tuhosť rámu. Nevýhodou je potom nízka alebo žiadna pružnosť a vyššia cena ako u ocele. Výrazným prvkom napomáhajúcim vlastnostiam hliníkových rámov je profilácia (tvarovanie) trubiek. Hliníkové rámy nesú označenie alu (prípadne s označením typu - 6061, 7005, 7020 ap.), allux, alloy, dural, easton, alutron atď ... Cena a váha týchto rámov je odlišná v závislosti od použitia rôznych druhov hliníkových zliatin a technológií.
Karbon - vzniká kladením vrstiev karbónovej tkaniny a spojiva do špeciálnych foriem a ich spekaním pri tlaku a vysatím vzduchu. Tento spôsob výroby umožňuje pridávať a uberať materiál na miestach kde ho je alebo naopak nie je potreba. Tým sa docieľuje vysokej pevnosti a pritom extrémnej ľahkosti konštrukcie. Vďaka zdokonaleniu technológie výroby sa tieto rámy stali momentálne najlepším materiálom pre rámy bicyklov.
Oceľ (Hi-Ten) - výhodou oceľových rámov je ich pružnosť a nízka cena. Nevýhodou je ich vyššia hmotnosť. Pre odstránenie týchto nevýhod sa často používajú zliatiny ocele ako napr. Cr-Mo (zušľachtená oceľ s prísadou chrómu a molybdénu) alebo zliatiny napr. Columbus. Vďaka tvrdosti zliatiny je možné použiť tenšie steny trubiek a rám je preto ľahšie. S kvalitou týchto zliatin potom samozrejme rastie aj ich cena. Oceľ sa v súčasnej dobe najčastejšie používa pre výrobu rámov BMX bicyklov, ktoré majú maximálne nároky na výdrž a odolnosť proti nárazu / pádu.
Jednotlivé výhody materiálu rámov:
Hliník | Karbon | Oceľ (Hi-Ten) |
+ nízká hmotnosť | + pevnosť | + tuhosť |
+ tuhosť | + extrémna ľahkosť | + pružnosť |
+ dobré spracovanie |
Ako vybrať správnu veľkosť bicykla / rámu?
Veľkosťou (výškou) rámu sa rozumie vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej trubky rámu. Veľkosť sa udáva spravidla v palcoch (1 palec = 2,54 cm). Veľkosti rámov sa môžu nepatrne odlišovať podľa značky bicykla alebo konštrukcie rámov. Pre presnejšie určenie veľkosti rámu bicykla odporúčame brať do úvahy aj tabuľku určujúcu veľkosť rámov podľa dĺžky dolných končatín. Crossové (trekingové) bicykle môžu mať rám o 1 až 2 palce väčšie.
Určenie veľkosti rámu podľa výšky postavy (dospelí):
Výška postavy | Horské bicykle (palce) | Crossové bicykle (palce) | Cestné bicykle (cm) |
150 - 155 cm | 15" - 16" | 16" | 50 - 52 |
155 - 160 cm | 16" | 16" | 52 |
160 - 165 cm | 16" - 17" | 17" | 52 |
165 - 170 cm | 17" - 18" | 17" - 18" | 52 - 54 |
170 - 175 cm | 18" - 19" | 18" - 19" | 54 - 56 |
175 - 180 cm | 19" - 20" | 19" - 20" | 56 - 58 |
180 - 185 cm | 20" - 21" | 20" - 21" | 58 - 60 |
185 - 190 cm | 21" - 22" | 21" - 22" | 60 |
190 - 195 cm | 22" - 23" | 22" - 23" | 62 |
195 a víc | 23" a víc | 24" | 62 - 64 |
Určenie veľkosti bicykla podľa veku a výšky dieťaťa:
Priemer kolies | Vek dieťaťa | Výška postavy v cm |
12" | 2 - 4 | 90 - 110 cm |
14" | 3 - 5 | 95 - 115 cm |
16" | 4 - 7 | 100 - 125 cm |
20" | 6 - 9 | 105 - 135 cm |
24" | 8 - 12 | 115 - 155 cm |
26" | 10 a viac | 155 cm a viac |
Určenie veľkosti rámu podľa dĺžky dolných končatín (dospelí)
Veľkosť rámu je daná dĺžkou sedlovej trubky, od ktorej sa odvodzujú ostatné rozmery rámu. Táto veľkosť sa označuje ako "stred-stred". Všeobecné odporúčanie je, že veľkosť rámu horského bicykla sa volí tak, aby cyklista stojaci obkročmo nad kolesom mal hornú (vodorovnú) rámovú trubku asi 5 cm od rozkroku. Odporúčané veľkosti rámov sú v nasledujúcej tabuľke, pre orientáciu je zaradená aj výška postavy.
Výška postavy | Dĺžka nohy | Veľkosť rámu | |||
Športové použitie | Rekreačné použitie | ||||
161 cm | 72 cm | 40 cm | 15,7" | 42 cm | 16,5" |
165 cm | 75 cm | 42 cm | 16,5" | 44 cm | 17,3" |
169 cm | 79 cm | 44 cm | 17,3" | 46 cm | 18,1" |
173 cm | 82 cm | 46 cm | 18,1" | 48 cm | 18,9" |
179 cm | 87 cm | 48 cm | 18,9" | 50 cm | 19,7" |
183 cm | 89 cm | 50 cm | 19,7" | 52 cm | 20,5" |
187 cm | 92 cm | 52 cm | 20,5" | 54 cm | 21,3" |
193 cm | 96 cm | 54 cm | 21,3" | 56 cm | 22" |
Komponenty na bicykli
Sadou komponentov sa často označujú rôzne časti bicykla. Jedná sa o brzdy, predstavce, pedále, prevody, sedlovky, kľuky, prešmykovač atď. Najvhodnejšia kombinácia je kompletná sada, kedy na bicykli nie sú miešané komponenty rôznej úrovne a rôznych výrobcov. Platí jednoduché pravidlo, čím kvalitnejšie materiály sú v sade použité, tým vyššia je spoľahlivosť, nastaviteľnosť, životnosť ale aj cena. Najlacnejšie komponenty sú často z lisovaného plechu alebo z plastu, u najvyšších sád sa zvyčajne používa skandium, titán a karbón. Drahé kvalitné diely tiež výrazne znižujú hmotnosť bicykla, čo oceníte pri dlhších výjazdoch.
Prirodzená ergonómia jazdy - nezabudnite na pohodlné sedlo!
Nastavte si správnu výšku sedla tak, aby ste pri sedení na sedle dočiahli napnutou nohou pätou na pedále. Pri jazde leží špička nohy na pedáli a noha je v spodnej polohe pedálu mierne pokrčená. V žiadnom prípade by sa Vám nemala panva húpať zľava doprava. Panva by mala byť teda pri jazde takmer nehybná. Sklon sedla sa nastavuje podľa potreby jazdca alebo druhu bicykla. U horských, crossových a cestných bicyklov je ideálna vodorovná poloha.